lunes, 24 de enero de 2011

T.15. ADMINISTRACIONS, PLANS I RECURSOS


Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya

El departament d’educació és un òrgan governamental que dirigeix, guia i supervisa tot el procés d’ensenyament. Dirigeix les normes per les quals tant els centres, mestres i tots els professionals entorn a l’educació han de guiar el seu treball. Marca els objectius que l’ensenyament ha d’aconseguir i els principis i valors pels quals s’ha de guiar.


Idees bàsiques:
1.    Competències: La Llei d'educació de Catalunya desenvolupa al màxim les competències de l'Estatut en matèria educativa i compleix el mandat del Pacte Nacional per a l'Educació.
2.    Model educatiu propi: Defineix el Servei d'Educació de Catalunya té en compte els criteris d'equitat, suficiència, excel·lència i corresponsabilitat.
3.    Modernització: Aposta per l'autonomia dels centres, reforça el paper de la direcció dels centres públics i crea l'Agència d'Avaluació de Catalunya.
4.    Cossos propis: Dóna la possibilitat de crear els cossos docents propis de Catalunya mitjançant proves d'oposició catalanes amb procediments d'accés específics, i alhora manté els drets dels funcionaris docents.
5.    Proximitat: Aprofundeix els mecanismes de corresponsabilització amb les administracions locals i preveu unitats de planificació, com ara la zona educativa.
6.    Convivència: Els centres educatius hauran de formular una carta de compromís educatiu on s'expressi el marc de convivència que han d'assumir les famílies de l'alumnat.
7.    Llengua: La Llei permet blindar el model lingüístic català i aposta decididament pel trilingüisme.
8.    Pressupostos: La memòria econòmica de la Llei preveu que, un cop desplegada del tot, en un termini màxim de vuit anys, els pressupostos destinats a educació s'incrementin en 1.500 milions d'euros respecte als d'ara.
9.    Inversió: En vuit anys, la inversió en educació haurà de ser equivalent al 6% del PIB.

Pla Educatiu d’Entorn

Els Plans educatius d’entorn són una proposta educativa innovadora que vol donar resposta a les múltiples necessitats de la nostra societat.
Són instruments per donar una resposta integrada i comunitària a les necessitats educatives dels membres més joves de la nostra societat, coordinant i dinamitzant l’acció educativa en els diferents àmbits de la vida dels infants i joves.
S’adrecen a tot l’alumnat, i a tota la comunitat educativa, però amb una especial sensibilitat als sectors socials més desafavorits.


L’educació de ciutadans i ciutadanes per a un món complex i divers hauria de ser:

- Integral: per abastar tots els aspectes de la persona. No solament ha d’instruir i ensinistrar en unes habilitats intel·lectuals determinades sinó que ha de facilitar també competències socials i proporcionar capacitats per adaptar-se i conviure en una societat canviant.


- Contínua: per comprendre tot l’espai-temps vital El temps de formació ja no es pot entendre avui parcel·lat, unes hores al dia (escola) i una època de la vida (infància i joventut), ha d’abastar tota la vida.


- Arrelada: per tenir uns referents compartits. La incertesa que caracteritza els nostres temps fa que esdevinguin indispensables uns referents identitaris compartits que vinculin les persones a projectes de futur i que donin un sentit al treball i a la convivència.


- Cohesionadora: per promoure la integració social L’arribada de nous ciutadans i ciutadanes al nostre país planteja nous reptes que requereixen una sèrie d’accions innovadores per promoure la cohesió social mitjançant l’educació intercultural i l’ús normalitzat de la llengua catalana en un marc multilingüe.


- Inclusiva:per incloure a tothom I per fer-ho possible ha de garantir la igualtat d’oportunitats i evitar qualsevol tipus de marginació i exclusió.


- En xarxa: per ser-ne tots corresponsables És necessari teixir entre tots una xarxa educativa molt ben cohesionada i això requereix un treball ben articulat, coordinat i coherent de tots els organismes que treballen en l’atenció i l’educació dels membres més joves de la societat catalana. 

Línies d’intervenció i actuacions dels plans Educatius d’Entorn

Objectius generals i línies d’intervenció relacionades

1. Incrementar l’èxit acadèmic. 

-          Incentivació i suport: promoció de l'èxit escolar de tot l'alumnat.
-          Orientació i seguiment acadèmico-professional.

2. Contribuir a millorar les condicions d'escolarització.

-          Prevenció de l'absentisme.
-          Promoció de tota la xarxa educativa sufragada amb fons públics, amb visió comunitària.

3. Potenciar l’equitat i la participació en el marc d’una educació inclusiva per reduir desigualtats.

-          Acollida de l'alumnat i de les famílies que s'incorporen a la zona/localitat.
-          Afavoriment de la participació de tot l'alumnat a les diferents activitats aula/centre/entorn.

4. Millorar la presència i l’ús social de la llengua catalana com a llengua comuna i de cohesió, en un marc de respecte i valoració de la diversitat lingüística. 

-          Sensibilització específica respecte a l'adopció de la llengua catalana com a llengua comuna i respecte a la diversitat lingüística.
-          Promoció de l'ús de la llengua catalana.
-          Promoció de l'accés a les llengües d'origen.

5. Potenciar els espais de convivència i el compromís cívic.

-          Promoció de línies d'actuació per a l'educació en valors per i en la ciutadania a l'aula/centre/entorn.
-          Promoció de l'educació més enllà de l'escola.
-          Creació d'espais de trobada i convivència.
-          Promoció de l'associacionisme infantil i juvenil.


6. Potenciar l'educació en el lleure.
-          Promoció de l'educació en el lleure.

 7. Potenciar el treball i l’aprenentatge en xarxa de tots els agents que operen en el territori:        

-          Enfortir la xarxa entre centres.

-          Enfortir la relació i el treball en xarxa entre centre i entorn.

-          Enfortir els vincles entre les famílies i el centre educatiu.

-          Formació i sensibilització.
-          Promoció de les xarxes.
-          Grups de treball multidisciplinar.
-          Enfortiment dels vincles família - centre educatiu - entorn.

8. Promoure la sostenibilitat en les actuacions.
 
-          Optimització de recursos.
-          Recerca de noves fonts de finançament.


Administració local i serveis educatius
CERES

Amb l'objectiu de promoure la innovació didàctica, el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, a través del Servei d'Innovació i Recerca Educativa, ha creat els CESIRE, Centres Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa.

El CERES és el CESIRE de les Humanitats, les Ciències Socials i la Filosofia.
La seva ubicació a l'Arxiu Nacional de Catalunya, gràcies a un acord de col·laboració entre el Departament de Cultura i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, palesa l'interès d'ambdós Departaments per crear estratègies que facilitin la utilització del patrimoni cultural com a recurs per a l'ensenyament.

*CESIRE centres específics de suport a la innovació i la recerca educativa


Objectius Generals del CERES:
 
  1. Ser punt de trobada i de reflexió per al profesorat de les Humanitats, les Ciències Socials i la Filosofia, estimulant la innovació didàctica i la millora de la qualitat educativa.
  2. Promoure la utilització de les fonts materials, orals i documentals, com a recurs didàctic i de les tecnologies de la informació com a mitjà.

Línies prioritàries:

Detectar i difondre i/o dissenyar activitats i recursos que es fan en didàctica de les Humanitats, les Ciències Socials i la Filosofia perquè ajudin al professorat en la seva tasca docent.

  1. Promoure i difondre activitats que tenen com a finalitat l'estímul entre l'alumnat de l'interès i el gust per a l'aprenentatge de les Humanitats, les Ciències Socials i la Filosofia.
  2. Constituir un banc digital de recursos per a l'ensenyament i l'aprenentatge de  les Humanitats, les Ciències Socials i la Filosofia.
  3. Promoure l'actualització dels ensenyants, tant pel que fa a nous coneixements, com també als nous dissenys curriculars de la nova LOE.
 
 Projectes principals en desenvolupament:

  1. Elaboració de materials didàctics relacionats amb documents de l'ANC
  2. Implementació de l'ARC (Aplicació de Recobriment curricular) per a les matèries d' Humanitats, Ciències Socials i Filosofia
  3. Elaboració de recursos relacionats amb la utilització de les fonts primàries
 
Plans de formació i actualització docent (PROGRAMA FP.CAT)
Què és el programa FP.CAT?

El programa FP.Cat disposa d'una xarxa de centres que ofereixen cursos de formació professional integrada adaptada a les necessitats tant dels treballadors i treballadores com ara de les empreses, amb la intenció de facilitar ja sigui l'accés a un lloc de treball qualificat o bé la millora de l'ocupabilitat dels participants.
Tot plegat, ofereix la possibilitat de capitalitzar la formació amb la certificació dels cursos.
Aquests certificats acrediten les competències professionals adquirides i donen dret a l'obtenció, o bé de Certificats de Professionalitat o bé de títols, que són reconeguts pel Departament de Treball i el Departament d'Educació.


Objectius dels centres amb FP.CAT:

  • Impartir una oferta formativa integrada.
  • Vincular-se a l'entorn sectorial i territorial.
  • Implementar un sistema d'informació, orientació i assessorament.
  • Realitzar l'avaluació i acreditació de competències adquirides per experiència o vies no formals de formació.
  • Impulsar projectes d'innovació.
  • Desenvolupar accions de formació de formadors.
  • Incorporar les empreses al sistema integrat de formació.


Administració Local i Educació

Competències en:

-          edificis i personal subaltern a les escoles
-          Provisió de solars per a edficacions escolars
-          Serveis de menjador i transport intern (opcional)
-          Gestió d'ajuts socials i beques
-          Educació infantil 0-3 anys - si ho volen
-          Ensenyaments de música, artístics
-          Convenis de cursos ocupacionals a ESO
-          PQPI Programa Qualificació Professional Inicial

Diputació de Barcelona

Suport directe amb:

-          Activitats de dinamització educativa (teatre, música, itineraris)

-          Ajuts econòmics a projectes de centre educatiu

No hay comentarios:

Publicar un comentario